WARSZTATY ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU W PAWŁOWICACH
- Szczegóły
- iwonad
W dniach 12-14 listopada br. Wzięliśmy udział w WARSZTATACH ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU W PONADREGIONALNYM ROLNICZYM CENTRUM KONGRESOWYM WROCŁAWSKIEGO UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO i ARBORETUM W PAWŁOWICACH.
W warsztatach brali udział uczniowie z klas II i IV Technikum Architektury Krajobrazu (Aneta Syrnyk, Magdalena Ługowska, Anna Freus, Klaudia Będkowska, Klaudia Kowalska, Klaudia Antolak, Joanna Fornagiel, Karolina Sienkiewicz, Patrycja Staroń, Tomasz Flasza, Marcin Groń i Marcin Kostrz), opiekunem była pani Iwona Drożdż.
W czasie pobytu w Pawłowicach wraz z uczniami architektury krajobrazu z techników w Rakowicach, Miliczu i Bolesławcu zgłębialiśmy tajniki wiedzy z architektury krajobrazu, a pomagali nam w tym wykładowcy z wrocławskiego Uniwersytetu Przyrodniczego. Pierwszego dnia odbyły się wykłady tematyczne z zakresu: małej architektury, wody, iluminacji świetlnej, nawierzchni oraz zasad kompozycji. Na koniec dnia pojechaliśmy zwiedzić Ostrów Tumski i Rynek. Drugiego dnia odbyły się warsztaty, w których podzielono nas na grupy 4-osobowe, w których musieliśmy opracować plakaty dotyczące pojęcia Natury. Wieczorem pojechaliśmy do kina. Trzeci dzień pobytu w Pawłowicach rozpoczął się prezentacją wykonanych projektów, następnie odbyło się głosowanie, w którym wyłoniliśmy 3 najlepsze prace. Pierwsze miejsce zajęła grupa, w której składzie był uczeń klasy IITA Marcin Groń, drugie miejsce zajęła grupa z Magdaleną Ługowską z IVTA a trzecie grupa z Patrycją Staroń z IITA. Laureaci zostali nagrodzeni drobnymi upominkami. Każdy z uczestników otrzymał zaświadczenia o ukończeniu warsztatów. Pobyt w Pawłowicach zakończyliśmy spacerem po arboretum pawłowickim.
oprac: A. Syrnyk, M. Ługowska
opiekun Grupy: Iwona Drożdż
MARATON PISANIA LISTÓW 2015
- Szczegóły
- MZ
W tym roku udało się napisać 422 listy w dwóch sprawach: dziewczynek z Burkina Faso zmuszanych do małżeństw oraz Yeceni Armen z Meksyku,która była torturowana, dopóki nie przyznała się do zabójstwa swojego męża.
Apelowaliśmy do rządu Burkina Faso,aby egzekwował obowiązujące prawo i chronił dziewczęta oraz młode kobiety przed małżeństwami z przymusu. Meksykański rząd wzywaliśmy a kolei do wycofania zarzutów postawionych Yecenii Armenty i jej natychmiastowego zwolnienia. Mamy nadzieję, że jak co roku nasze listy pomogą poprawić sytuację osób, w sprawie których pisaliśmy.
MARATON PISANIA LISTÓW 2014
- Szczegóły
- MZ
W tym roku po raz kolejny uczniowie z naszej szkoły chwycili długopisy i włączyli się w akcję Maratonu Pisania Listów. Tegorocznymi bohaterami były kobiety i dziewczęta z Mkhondo - RPA, które dotyka wysoki wskaźnik śmiertelności okołoporodowej. Z raportów Amnesty International wynika, że wiele kobiet jest tam źle traktowanych w przychodniach i szpitalach, a dostęp do opieki zdrowotnej jest utrudniony z powodu braku personelu oraz tanich połączeń transportowych w regionie. Natomiast w Indiach w 1984r. miała miejsce największa katastrofa przemysłowa w historii w mieście Bhopal. Po upływie 30 lat osoby poszkodowane wciąż walczą o sprawiedliwość, a firmy związane z tą sprawą wciąż nie zostały pociągnięte do odpowiedzialności. Teren fabryki nie został oczyszczony. Utrzymujące się skażenie środowiskowe narusza prawa człowieka już kolejnych pokoleń, które mieszkają w pobliżu opuszczonego zakładu. Wspólnie wzywaliśmy władze w Indiach do oczyszczenia terenu dawnej fabryki oraz zapewnienia, że korporacje winne wycieku gazu i zanieczyszczenia zostaną pociągnięte do odpowiedzialności, a władze RPA do podjęcia działań, by uchronić kobiety przed bezsensowną śmiercią w ciąży i po porodzie. Łącznie udało nam się napisać 1011 listów!
NAPISALIŚMY 1385 LISTÓW
- Szczegóły
- MZ
W dniach 14-15 grudnia, w ponad 400 miejscach w całej Polsce odbył się XIV Maraton Pisania Listów Amnesty International. Nasza szkoła w tygodniu poprzedzającym włączyła się również w tą akcję. Uczniowie w szkole lub w domu mieli możliwość samemu napisać list w sprawie dwóch bohaterów tegorocznego Maratonu, byli to: Eskinder Nega z Etiopii (dziennikarz odsiadujący wyrok osiemnastu lat pozbawienia wolności za to, że w swoich wypowiedziach i artykułach krytykował rząd i głosił prawo do wolności słowa) oraz Hakan Yaman z Turcji (który wracając z pracy został złapany przez policję i padł ofiarą ich brutalnego napadu, w wyniku czego stracił jedno oko i prawie 80% zdolności widzenia w drugim, miał złamanie kości czaszki, złamania innych kości i oparzenia drugiego stopnia).
List mogła napisać każda osoba, która chciała wyrazić swój indywidualny sprzeciw wobec łamania praw człowieka. W naszej szkole udało nam się napisać aż 1385 listów. Co roku dzięki Maratonowi Pisania Listów udaje się realnie wpłynąć na poprawę sytuacji kilku bądź kilkunastu osób, których prawa człowieka zostały złamane. Listy pisane przez ludzi na całym świecie są naprawdę skuteczne. Wiele osób biorących udział w Maratonie otrzymuje odpowiedź na swoje listy, a osoby, które dzięki tym listom zostały uwolnione przyznają, że dodawały im one otuchy i pocieszenia. Takie akcje pomagają nam kształcić swój światopogląd, a także przyczyniają się do pomocy innym ludziom.
oprac. Natalia Kazana, kl.1a
(NIE)OBOJĘTNY ODCZYN GLEBY
- Szczegóły
- malneh
(NIE)OBOJĘTNY odczyn gleby to zajęcia prowadzone w klasie 1TA, na których w praktyczny sposób uczniowie poznawali sposoby badania pH gleby. Odczyn gleby pełni ważną rolę w uprawie roślin ozdobnych, nieprawidłowy blokuje pobieranie minerałów potrzebnych do prawidłowego rozwoju. Badano pH trzema sposobami. Metoda „kuchenna” wykorzystuje ogólnie dostępne „odczynniki” – sodę (zasadę) i ocet (kwas). Jeśli gleba jest zasadowa, a polejemy ją octem, zobaczymy, że roztwór się pieni. Drugi sposób to wykorzystanie specjalnych pasków, namoczone w roztworze glebowym zmieniają barwę. Trzeci sposób to użycie pH-metru. Nauka przez zabawę:
KONKURS "ZBIOROWISKA LEŚNE W POLSCE"
- Szczegóły
- malneh
Uczniowie klasy pierwszej Technikum Architektury Krajobrazu rywalizowali w Konkursie na najlepszą prezentację multimedialną „Zbiorowiska leśne w Polsce”. Najlepsze prace wykonały: Ewelina Pyra i Julita Ptak. Celem konkursu było poznanie nazewnictwa gatunków drzew najczęściej występujących w polskich lasach, typów zbiorowisk leśnych, rozpoznawanie drzew po ich cechach morfologicznych (np. pokrój, kształt liści). Najlepsze prace nagrodzono oceną bardzo dobry i zaprezentowano na forum klasy:
Strona 201 z 204