KLASA 1C środa 8.00 - 8.45 (GENETYKA, BIOTECHNOLOGIA, OCHRONA ŚRODOWISKA)
KLASA 2C piątek 14.30 - 15.30 (BOTANIKA, ZOOLOGIA)
KLASA 3A i 3B czwartek 13.25 - 14.10 (PRZYGOTOWANIE DO MATURY)
KLASA 3C środa 15.00 - 17.00 (PRZYGOTOWANIE DO MATURY)
*********************************************************************************************
PROSZĘ SKOPIOWAĆ, JEŚLI POTRZEBNE, 10 kwietnia 2013r. tekst zostanie zastąpiony następnym
BOTANIKA - ORGANOWCE
1. Mszaki – rośliny z przewagą gametofitu
- Budowa morfologiczna i anatomiczna gametofitu i sporofitu mszaków na przykładzie mchu płonnika
- Cechy mszaków świadczące o ich przynależności do plechowców i organowców
- Cykl rozwojowy mchu płonnika, dominacja gametofitu
- Pojęcia: sporofit, sporangium, czepek, ozębnia, spory, gametofit, gametangium (rodnia, plemnia), gamety, oogamia, splątek.
- Przegląd systematyczny (różnice w budowie gametofitu i sporofitu wątrobowców i mchów)
- Występowanie i znaczenie mszaków w przyrodzie i życiu człowieka.
2. Paprotniki – typowe organowce lądowe.
- Filogeneza paprotników.
- Budowa paprotników na przykładzie paproci (budowa sporofitu i gametofitu).
- Pojęcia: przedrośle (jednopienne i dwupienne), korzenie przybyszowe, kłącze, sporofile i trofofile (rola), kłos zarodnionośny, kupki zarodni, zawijka, pierścień rozrywający, sprężyce.
- Paprotniki jednakozarodnikowe i różnozarodnikowe (różnice i przykłady).
- Cykle rozwojowe paprotników jednakozarodnikowych (np. narecznica samcza) i różnozarodnikowych (np. widłak).
- Pojęcia: mikrosporangium, mikrospora, makrosporangium, makrospora
- Przegląd, występowanie i znaczenie paprotników. Kalamity i lepidodendrony.
- Paprotniki chronione w Polsce.
- Różnice w budowie sporofitu i gametofitu widłaków, skrzypów i paproci.